vrijdag 26 juni 2015

Be Positive - step by step

Het Be Positive patroon van Ottobre combineert een gewone mouw met een raglanmouw, wat een heel mooi resultaat geeft als je je stof goed combineert. En het is eens wat anders dan een gewoon T-shirt of een gewoon raglanshirt. Voor naaisters die wat schrik hebben om mouwen in te zetten is dit model misschien ook een goede tussenstap.

Kies 3 leuke stoffen uit die mooi samen combineren. Ik heb iedere keer gekozen voor één print en 2 effen stoffen in kleuren die voorkomen in de print. Natuurlijk kan je vrij kiezen welk stofdeel je in welke stof knipt, maar het model komt het best tot zijn recht als je voorpand in stof 1 (print bij mij) neemt, achterpand en voormouw in stof 2 en raglanmouw in stof 3 neemt. De boord maak ik in stof 2 of 3. Ik heb het ook al eens anders gedaan (per ongeluk eigenlijk) en 't is toch wat minder vind ik.

Knip de patroondelen uit en leg ze best al eens neer om te zien hoe je ze moet aan elkaar maken. 


Speld de voormouwen aan de mouwopening met de goede kanten op elkaar. Check altijd nog eens extra want in tricot zie je niet altijd zo goed wat de goede kant is. Om de mouw mooi in te zetten speld je best eerst de uiteindes vast. Speld dan halverwege vast en dan de rest van de mouw. Het is soms een beetje friemelen, maar ga er vanuit dat het klopt en dat het past. Neem dus je tijd, gebruik genoeg speldjes en zorg dat het mooi in elkaar past. 



Nu komen de raglanmouwen aan de beurt. Neem de lange rechte zijde en speld deze op de goede kanten van de voormouw en schouder. Let goed op dat de kant die breder wordt, aan de mouwzijde komt. 

Vervolgens gaan we het achterpand vastspelden aan de buigende zijden van de raglanmouw, opnieuw goede kanten op elkaar. 



Om de zijpanden aan elkaar te zetten (weer goede kanten op elkaar) werk je best twee keer in dezelfde richting, dus van mouw naar onderkant of omgekeerd. Zorg bij het spelden dat de uiteinden en de okselnaad op elkaar liggen en speld dan pas de rest. 


Ons shirt zit in elkaar, maar we willen natuurlijk ook een mooie afwerking. Ik kies vaak voor dezelfde tricot die ik in het shirt gebruik voor de halsboord. Dat bespaart me de zoektocht naar de perfecte kleur boordstof en meestal heb je dat stukje stof toch wel over. Om een boord te maken met tricot hoef je niet schuin op draad te knippen. Je maakt dus gewoon een boord door een band te knippen uit je stof van 3cm breed (afhankelijk van hoe breed je je boordje wilt uiteindelijk) en de lengte bepaal je door de halslijn te meten.

75% van de halslijn plus een beetje naadwaarde is voldoende, al ziet het er misschien onmogelijk uit. Deze halslijn was 40cm, dus ik nam iets meer dan 30cm en naaide de boord op de smalle zijden aan elkaar (met de goede kanten op elkaar). Met de foute kanten op elkaar plooi ik de boord op elkaar en ga er eens goed met mijn strijkijzer over. 


Nu komt het friemelgedeelte, maar dit is echt belangrijk voor het resultaat. We gaan de halsboord vastspelden op de buitenkant van het shirt, goede kanten op elkaar, open kant van de boord aan de halslijn. Plaats de naad van het boordje gelijk met een naad van het T-shirt. Neem dan de overzijde van de halslijn en de overzijde van de halslijn en speld daar de boord ook vast. Vervolgens speld je nog tweemaal vast tussen die twee punten. Je halsboord zit nu op 4 punten vast aan je halslijn en lijkt veel te klein. 

Neem een kwart van de halslijn en halsboord en rek het boordje zo uit dat het gelijkkomt met de halsboord. Speld dit op heel veel punten vast (ik doe hier opnieuw halverwege en weer tussenin...). Belangrijk hier is dat je de boord net zo uitrekt tot het overeenkomt met de halslijn zonder de stof van van het shirt zelf te rekken. 




Als heel de boord vastgespeld is, moet je de boord vastnaaien. Hierbij rek je opnieuw de boordstof net tot het punt dat de stof van het shirt niet rekt maar ook niet meer rimpelt. Ikzelf probeer traag maar continu te naaien voor het mooiste resultaat. 



Tenslotte werk ik de zomen nog af met een tweelingnaald en mijn shirt is klaar!



Patroon: Be Positive - Ottobre 3/2015
Stof - Nostex Hasselt




Geen opmerkingen:

Een reactie posten