zaterdag 8 augustus 2015

Klassiek hemdje deel 1: de platte plooi

Toen ik mijn eerste klassieke hemdje maakte, merkte ik wel wat hindernissen onderweg. Als beginnende naaister waren er voor mij veel nieuwe dingen die ik toch even moest uitzoeken. Dingen die zelfs met wat uitleg en een tekening uit het boek niet meteen heel helder waren. Uiteindelijk is het me allemaal gelukt en na enkele versies merk ik dat het - eens je die dingen onder de knie hebt - helemaal niet moeilijk meer is een mooi klassiek hemdje te maken. Eentje met een mooie afwerking aan de binnen- en buitenkant, met een kraag en kraagvoet en met een dubbellaags schouderpand.

Nu ik het wat in de vingers heb maar ook nog goed weet wat struikelblokken kunnen zijn, wil ik graag enkele stappen van naderbij toelichten, gespreid over verschillende blogposts. Misschien kan ik zo wat naaisters over de streep trekken een hemdje te maken of toch de struikelblokken weg te nemen.

De platte plooi



De achterzijde van een klassiek hemdje bestaat normaalgezien uit een dubbellaags schouderpand en een rugpand met een platte plooi. Vandaag leg ik uit hoe we een mooie platte plooi maken en het dubbele schouderpand vastnaaien aan het rugpand.

1. Merktekens

Plooi het rugpand verticaal en zorg dat de kanten perfect op elkaar liggen. Bovenaan de middenplooi steek je een speldje. Vervolgens steek je ook een speldje op het merkteken van de platte plooi, door de twee lagen heen. Zorg dat je speldjes zo recht mogelijk naar beneden gaan.


2. Plat leggen van de plooi

Spreid je rugpand terug open en leg de twee speldjes boven elkaar. Het speldje van de middenplooi ligt nu op het speldje van de merktekens. Schuif de platte plooi open en zorg dat de stofrand recht blijft liggen én dat de twee speldjes mooi boven elkaar blijven.


Speld de platte plooi goed vast. Ik doe dit steeds met 4 speldjes, 2 aan de buitenkant van de plooi en 2 aan de binnenkant van de plooi.


Aan de achterzijde liggen de twee plooitjes mooi aansluitend tegen elkaar.




3. Schouderpand vastspelden

Leg onderaan het binnen-schouderpand met de goede kant naar boven en de halsopening naar onder. Leg daar bovenop het rugpand met de goede kant naar boven. Het buiten-schouderpand leg je met de goede kant naar beneden en de halsopening naar onder. Op de foto zie je de drie lagen op elkaar liggen met wat ruimte tussen. 


Leg ze mooi op elkaar en speld ze vast. Begin bij de twee uiteinden. Daarna speld je net buiten de platte plooi vast om dan de speldjes van de platte plooi opnieuw te steken, nu doorheen de schouderpanden. Zet nog enkele speldjes tussenin en stik de 3 delen aan elkaar. Strijk de naadwaarde naar boven toe. 


Je hebt nu een mooie platte plooi gemaakt. Zet nog een sierstiksel 1mm boven de naad, doorheen de 2 schouderpanden. Let op, als je nog niet heel mooi recht kan stikken is het beter om te kiezen voor garen in de kleur van je stof. Contrasterend stiksel kan heel mooi zijn, maar enkel als je ook mooi recht kan stikken.

Ik hoop dat het maken van een platte plooi voortaan een koud kunstje zal zijn! Feedback is altijd welkom!

Gebruikt patroon: Lars hemdje - Zelfgemaakte Kleertjes 3
Leeuwenstofje: Timeless Treasures
Giraffenstofje: Bambiblauw

2 opmerkingen:

  1. Die plooi bij mijn eerste (en tot nu toe enige) hemdje is niet echt gelukt. De oudste vraagt al een tijdje voor een nieuw hemdje. Een kijken of die plooi met deze uitleg wel lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat het je met deze tips wel lukt!! (en die plooi kan ook van pas komen bij andere kledingstukken he, bijv een sorbetto top)

      Verwijderen