zondag 29 oktober 2017

Let's Sti(c)k Belgique Together!

Marjolein kwam met een prachtinitiatief voor haar 5de naaiverjaardag, een hele maand in het teken van Belgische naaisels, Belgisch in de zin van Belgische patronen. Ik had liefst ook wat meer Belgische patroontjes gebruikt afgelopen maand, maar ik kreeg net nu hele mooie - niet Belgische - kansen die ik echt niet wilde laten liggen. Behalve de Louisa blouse en een babynaaisel dat ik nog niet kan tonen (cadeautje), werd er dus wel veel, maar niet Belgisch genaaid.



Maar ik moest en zou wel meedoen aan de Let's Stick Together blogtour, daar twijfelde ik niet aan. Wel twijfelde ik lang - tot ik echt in gang moest schieten - welk patroon ik zou gebruiken... en zelfs voor wie ik zou naaien. Uiteindelijk koos ik voor de grootste zoon, en als je zegt zoon en Belgisch patroon, zeg je ook Zonen09.



Schande schande schande, maar het Ole patroon (en niet alleen dat patroon) stond hier al enkele jaren digitaal te wachten. Geen idee waarom het zolang duurde dat ik er mee aan de slag ging, maar nu ik ofwel een hack, ofwel een nog niet gebruikt patroon moest kiezen leek het mij het ideale moment om het ongebruikte patroon eindelijk uit de kast te halen.



De maattabel verwees me al naar een 128 smalle versie... slik, Giel gaat dit patroon al snel ontgroeien! De stofjes koos ik bij de Stoffenschuur, bij mijn eerste maar zeker niet laatste bezoekje! Wat een leuke winkel en vriendelijke service! Terwijl ik deze twee zachte french terry stofjes matchte (ik vind het echt een leuke combinatie) werd Cas geëntertaind door Nathalie.



Voor de broek koos ik voor de Cisse, een patroon dat hier wel al eerder gebruikt werd, in een ijsblauwe stretchjeans. Ik dacht even na over een eventuele hack, maar omdat ik met de Ole aan de voorwaarden van de challenge voldoe, hield ik het redelijk simpel. Steekzakken vooraan, een valse gulp zoals Giel het liefst heeft, en een zakje met knoopsluiting achteraan.



Voor het grootste deel ging het in elkaar zetten van beide kledingstukken vlot... tot het erg laat in de avond werd en ik de drukknopen er omgekeerd inzette... al chance dat het zo laat was en ik de enige wakkere ziel in huis was, want mijn vocabulaire was niet voor gevoelige oortjes. Na een heleboel gepruts en gevloek zaten ze er dan toch juist in en kon ik weer verder doen... om er dan achter te komen dat ik vergeten was een keergat open te laten... nog meer gevloek en gepruts... Uiteindelijk kwam alles dan toch nog goed, min of meer dan toch want mijn sluitranden zijn onderaan toch niet echt perfect afgewerkt... dat moet ik de volgende keer toch nog eens bekijken.



Hoewel Giel in eerste instantie de stofjes knuffelde en vroeg of ze voor hem waren, was hij ineens niet zo zeker meer toen ik hem de afgewerkte Ole toonde. Ik vreesde al dat het vest naar zijn neefje zou moeten gaan, maar uiteindelijk is hij toch overtuigd dat het een stoer vest is. De zijzakken en de kap vindt hij super, maar die omkeerbaarheid, die vindt hij natuurlijk helemaal fantastisch.



Natuurlijk ben ik lang niet de enige die stond te springen om met deze Let's Stick Together editie mee te doen. Hieronder vind je de links naar de andere deelnemende blogs waar je vast het ene na het andere Belgische naaipareltje zal zien!


Let's Sti(c)k Together: terug naar school - gepakt en gezakt

Patroon vest: Ole - Zonen09
Patroon broek: Cisse - Zonen09
Stof vest: de Stoffenschuur
Stof broek: de Stoffenstraat

41 opmerkingen:

  1. Prachtig gewoon! Heel fijn dat je hem kon overtuigen, want de Ole staat hem super.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, ondertussen vraagt hij zelf al of hij het mag aandoen, dus 't zit helemaal goed nu :)

      Verwijderen
  2. echt een hele leuke combinatie! Gelukkig brengt zonen09 nu ook patronen voor tieners uit want ze groeien inderdaad snel uit de kindermaten bij hun matentabel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :) Ja, die zal in de niet al te verre toekomst moeten gaan aankopen ;)

      Verwijderen
  3. Wat een leuke frisse kleuren... Als die je voorbij loopt, begint de zon toch te schijnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :) Als dat echt zou lukken, mocht hij niets anders meer aandoen :D

      Verwijderen
  4. Héél erg mooi! Zoals ik bij de sneak peek al zei, de combinatie van kleuren is super.
    Ik zei het de voorbije maand al vaker, maar ik heb hier ook een Ole patroon liggen waar ik niet aan durf te beginnen. Ook jouw versie doet het kriebelen om er toch aan te beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook heel blij dat ik die combinatie geprobeerd heb in de winkel.

      Gewoon beginnen dus!

      Verwijderen
  5. Wat een pareltje ! Je ziet hem er ook echt in stralen ! En blij om te lezen dat ik dan toch niet de enige naaister ben die wat heeft “gesukkeld” met dat patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Hij straalde vooral omdat hij van mij op het skatepark mocht met zijn step :D

      Allez, ben dus niet de enige...

      Verwijderen
  6. Heel leuke stofjescombinatie. Staat hem heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het staat hem geweldig! Wat een geluk dat het met de drukknopen nog goed kwam... En vooral gelukkig dat hij besloot dat het toch echt wel stoer is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Dat was eventjes stressen... gelukkig zie je er niets meer van...

      Ik ben ook blij dat hij het nu wel dik oke vindt.

      Verwijderen
  8. Ik ben en blijf een ongelooflijke fan van Ole... voor jongens is dat een zalig iets. Blij dat je het met die Cisse 'sober' hield, meer was niet nodig, je zit er boink op nu!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de Ole altijd al graag gezien, en goh ja, ik had het dus veel eerder moeten doen.

      Uiteindelijk vind ik de broek ook prima zo :)

      Verwijderen
  9. Kei mooi. Ik heb dat hier ook liggen maar durf er niet zo goed aan te beginnen de Olé... Maar als ik die van jou zo zie. Moet ik wel 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  10. OMG, dit is mega bangelijk! Die kleuren, die combinatie. Echt TOP. Ik ben helemaal fan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo een mooie ole vest en super leuk dat hij ze aan 2 kanten kan aandoen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ie aan twee kanten gedragen kan worden vindt de zoon het leukst eraan ;)

      Verwijderen
  12. Dat patroon zat gewoon op uw harde schijf te wachten op deze stoffencombi.
    Zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien wel ja! Maar het gaat niet bij deze ene versie blijven!

      Verwijderen
  13. Mooie uitvoering, ik ben vooral fan van de kant met de wit/zwarte ruitjes langs buiten. Ook leuk geschreven, dat er bij iemand anders ook eens gevloekt kan worden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat we allemaal al eens vloeken ;) De ene keer wat meer dan de andere keer!

      Verwijderen
  14. Heel mooi, ziet er lekker stoer uit. Prachtige stofcombinaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier rolden de laatste tijd ook al wat Ole's vanonder mijn machine. Zalig patroontje! Die van jou is helemaal leuk!!! Mooi contrasterend, da's helemaal mijn dada!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een prachtig patroontje en ik had ook al vaak verliefd naar al die versies zitten kijken... blij dat ik eindelijk doorgezet heb!

      Verwijderen
  16. Wat een leuke Ole!
    Die kinderen groeien toch zo snel hé, ik verschiet mij ook altijd een bult.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De Ole staat hier ook nog digitaal en ongebruikt! Alweer een reminder. Hoe meer blogs ik lees, hoe duidelijker het wordt dat ik moet stoppen met werken en fulltime moet naaien ;)

    Je koos voor een valse gulp bij de Cisse. Komt die niet open te staan? Ik heb dit bij al mijn Cisse's namelijk :( (maar ik moet ze nog in 92 maken, dus misschien ligt het aan de kleine maat)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt doen, je gaat er geen spijt van krijgen! (uhm, die Ole naaien he, stoppen met werken, dat weet ik zo niet, hihi)

      Ik doe de valse gulp anders dan in hun werkbeschrijving, want inderdaad, op die manier gaat die bij mij ook openstaan. Ik plooi de gulp en stik die dan volledig dicht, dus ik stik rondom de vorm van de gulp.

      Verwijderen