dinsdag 14 november 2017

Keep warm on a cold night...



Soms komt een vraag om te testen als geroepen. Zo kwam het goed uit dat ik een pyjama en badjas mocht testen, want ze stonden allebei op mijn to-do lijstje, en al een hele tijd. Giel heeft nood aan nieuwe pyjama's, wegens te kort en Matthéo beloofde ik vorige winter een nieuwe badjas nadat de vorige zelfgemaakte te klein werd.



De pyjama heeft een heel andere pasvorm dan ik normaalgezien kies voor Giel. Waar ik normaalgezien ga voor een erg losse broek en een longsleeve in een maatje (of twee) groter, is het patroon van Puperita eentje voor een nauwsluitende - "snug" - pyjama. Het bovenstuk is aangenaam lang - langer dan je zou doen voor een gewoon shirt - zodat je kind niet te gemakkelijk bloot komt te liggen.



Ik was wel benieuwd of Giel dat wel aangenaam ging vinden, maar die bezorgdheid was nergens voor nodig. Giel vindt deze pyjama supergemakkelijk en zou er de hele dag in rondlopen als hij dat mocht (en af en toe mag dat). Ik koos een tijdje geleden al deze sterretjesstof bij De Stoffenmadam, het perfecte pyamastofje vinden de zoon en ikzelf. Vol trots ging Giel donderdagavond in zijn nieuwe pyama naar de voorleesavond op school.



Ook voor de badjas had ik stof liggen... dacht ik... het stofje dat ik in gedachten had was te weinig voor deze badjas, dus ging ik over naar plan B, een stofje van hetzelfde badstofmateriaal waar ik net genoeg van leek te hebben. Enthousiast ging ik aan het knippen, en heel nipt kreeg ik er "alles" uit.... toen ik - nog tevreden over het geslaagde gepuzzel - de overgebleven flardjes stof opruimde kwam ik erachter dat ik geen riem geknipt had... En dan was er plan C, een bezoekje aan Lizzy l'oiseau waar ik een prachtig zacht stofje vond, waarvan ik zeker wist dat het bij Matthéo in de smaak zou vallen. Ik kocht precies 1.50m, waste het stofje, droogde het... en haalde 1.45m uit de droogkast... Ik kon puzzelen zoveel ik wilde, die riem ging er weer niet uit. Ik begon dan toch maar te naaien om de volgende dag nog een stukje te gaan bijkopen voor de riem (en nog een stukje extra want nu wilde ik er ook iets uit voor Cas).



Het naaien van de badjas zelf kostte veel minder moeite dan het hele stoffenavontuur. Ook voor beginners is dit een zeer haalbaar patroon, ook dankzij de duidelijke tutorial. Giel showde met plezier de badjas - hij heeft dezelfde maten als zijn neefje - bleef 'm nog een dagje dragen om 'm dan aan zijn neefje te geven.


Patroon Pyjama: Power Nap - Puperita
Patroon Badjas: Huggle dressing gown/robe - Puperita
Stof Pyjama: gekocht bij Madeline De Stoffenmadam
Stof Badjas: "Playing in the snow" - Designed for you by Poppy - gekocht bij Lizzy l'oiseau

14 opmerkingen:

  1. Zo'n dankbare naaisels. Ik noteer dit onmiddellijk op mijn lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is echt, de pyjama geraakt niet eens in de kleerkast!

      Verwijderen
  2. Met hindernissen iets maken! Beiden zijn geslaagd! Giel doet dat goed zo model spelen 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hele mooie stukken, daar gaat hij veel plezier aan hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie naaisels zeg! Dat zou hier ook ongetwijfeld in goede aarde vallen :D Mijn kinders zijn badjas-lovers :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh zo mooi! Prachtige stofjes die je gebruikte!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook direct verliefd op het berenstofje! En de sterretjes zijn perfect PJ-materiaal :)

      Verwijderen
  6. Pyjama's... de meest dankbare naaisels... Sinds vorig jaar zet ik ze bovenaan het naailijstje ipv er als een soort mosterd na de maaltijd aan te beginnen. En mijn ervaring is dat iets strakker fijner is voor een pyjama want dan schuift en draait het niet zo bij het woelen in bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik moet er echt ook meer maken, ze worden inderdaad heel graag gedragen!

    En ja, je hebt wel gelijk over dat strakker zitten! Dit patroontje ga ik nog veel gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zalig, pyjama's zijn erg dankbaar om te maken, vind ik! Hele mooie stofkeuze!

    BeantwoordenVerwijderen